top of page
opgroeien bij een narcistische ouder

Ik ben Rosamay Holleman, beeldend therapeut. Na mijn studie

Kunstzinnige Therapie aan de Hogeschool Leiden en werkervaring met diverse doelgroepen, heb ik nu mijn eigen praktijk voor beeldende therapie en cursussen, Ma Sulis.

Werkervaring deed ik op in onder andere Ierland, in een Camphill zorggemeenschap voor mensen met een verstandelijke beperking en psychiatrische problematiek. Maar ook in het (speciaal) onderwijs, in een psychiatrische kliniek, met (dementerende) ouderen op een dagbesteding en met volwassenen met uiteenlopende levensvragen.

​

Ik heb ook een liefde voor alles wat met kinderen en pedagogiek te maken heeft en ik heb jarenlang in kleinschalige antroposofische kinderopvang gewerkt. Dit gaf me de mogelijkheden om pedagogiek te bestuderen en er tegelijkertijd ervaringen in op te doen en de thema's te leren kennen die aan het begin van het leven spelen. Maar ook de thema's die voor de ouders een rol spelen. Deze ervaringen werden verdiept toen ik zelf ouder werd en verdiepen nog elke dag terwijl ik meegroei met mijn eigen kinderen. 

Werkend met volwassenen, en met mijzelf als grootste oefenterrein, zie ik hoe de thema's die in de jeugd als basis gevormd zijn, doorwerken in het leven van nu. De volwassen mens heeft de mogelijkheden om deze thema's met bewustzijn te bekijken, te doorwerken en om te vormen. Ieder mens op zijn eigen manier, eigen moment en vanuit eigen keuze.

Mijn ervaringen met ouderen geven me de gelegenheid om juist de thema's te leren kennen die aan het einde van het leven een rol spelen en terug te blikken op de rijkdom die vergaard is op ieders individuele reis die het leven heet.

​

Naast mijn praktijk ben ik ook docent bij Scillz, een opleiding voor medewerkers in de antroposofische zorg. In deze lessen laat ik volwassen studenten kennis maken met kunstzinnig werken en wat dit henzelf of hun latere cliënten kan brengen.

Een mooie combinatie van lesgeven en de toevoeging van een therapeutische inslag!

 

Daarnaast volg ik natuurlijk ook regelmatig conferenties, symposia, nascholingen en lezingen om me te blijven verdiepen en specialiseren.

​

Levensvisie en werkwijze
In mijn praktijk Ma Sulis vloeien mijn professies en passies op een organische manier in elkaar over, met een antroposofische visie als basis. Antroposofie gaat voor mij over leven in verbinding. Het is een geestelijke en toch 'down to earth' manier om naar de wereld en mijzelf te kijken, wetende dat er meer is dan alleen het tastbare wat we zien. In alles wat ik doe zoek ik de verbinding; in mijn denken, voelen handelen, in mijn contact met andere mensen, met de omgeving waar ik onderdeel van uitmaak en met mijn bijdragen aan de wereld.

​

Er zijn zoveel krachten en verleidingen die het moeilijk maken om je te verbinden of die je uit die verbondenheid kunnen trekken. Je daar bewust van worden en hierop kunnen anticiperen is soms een hele uitdaging. In mijn praktijk ondersteun ik mensen om hun eigen, unieke verbinding te vinden en steeds opnieuw aan te gaan. Dan zit je goed in je vel, kun je keuzes maken die bij je passen en je leven bewuster besturen.

 

Vanuit oprechte interesse kijk ik naar de processen van mijn cliënten, maar ook naar die van mezelf. Als mens blijven we eeuwig leerling van ons eigen leven. Elke ervaring is een kans tot groei en ontwikkeling. Het is mijn levensvisie om (ook zware) processen niet uit de weg te gaan, hoe lastig dit ook kan zijn. Wat je hiervan leert is van onschatbare waarde voor de rest van je leven!

 

 

ondersteuning tijdens de zwangerschap en beginnend ouderschap

Ervaring van een cliënt:

 

“Onze zoon ging altijd met heel veel plezier naar de sessies met Rosamay. Zij voelde heel goed aan wat voor een jongen hij is en waar zijn uitdagingen en behoeftes liggen. Hoe leuk en mooi dat er op deze kunstzinnige manier iets in gang gezet kan worden bij een kind.

 

Wij als ouders hebben altijd het vertrouwen gehad dat Rosamay met geduld en zorg heeft gewerkt met onze zoon. Het was mooi om hem te zien groeien en het is ook heel fijn om te weten dat de deur nog altijd open staat, mocht het nodig zijn.”

 

Ouders van een jongen van 11 jaar

bottom of page